Monday, October 17, 2011

Pulau Pemanggil - Part 1



12 Oktober 2011 Rabu
Alhamdulillah. Lepas isyak kami mesyuarat dan usuli dibuat di sekitar Kampung Melayu. Kita hanya gerak sedikit, taskil ringan-ringan, Allah ikram jemaah tunai. Kul 11.00pm terima call, tak ada bot ke Pulau Pemanggil. Apa nak buat? Mesyuarat ringkas, ok no problem ambil keputusan malam tu kami iktikaf di surau. Malam doa hidayat minta & harap hanya pada Allah, muga Allah mudahkan jemaah. Amir Sub kata kalau rezeki kita ada kat pulau pasti kita akan ke sana, so dont worry.

13 Oktober 2011 Khamis
Selepas subuh mesyuarat, bentuk fikir dan usuli lagi sahabat yang lain. Sarapan pagi di Kampung Melayu dan bergerak dengan satu kenderaan. Pasang GPS Garmin Nuvi 255 direction ke Mersing. Jalan clear. Time arival 9.15am. Call orang tanggungjawab Mersing (OTM) maklumkan kehadiran jemmaah. OTM beritau tak ada bot. Dan 4 bot tak sedia nak pergi pulau. No problem, Amir Sub kata kalau tak dapat keluar pulau pun keluar Mersing pun ok. Berilah satu route (surau untuk buat usaha). OTM kata dia akan cuba try test kalau ada bot yang sedia. InsyAllah jumpa kat Surau Sri Bayu.

Allah Akbar! Sampai2 Zainal Bot dah tunggu! Sharp kul 9.15am. Dari jauh dengan spec hitam dia da senyum. Ini kelebihan dia senyum sokmo. Abang nak ke Pulau Pemanggil?, tanya Zainal. Bagai pucuk di cita, Yes! We are going to Calling Island. ok set mesyuarat dengan OTM. Akad harga bot bayar 50% dan deal 4hari 3malam. ok harga RM100 je sorang pegi balik untuk 12 orang. kalau kurang bilangan orang kena la bayar lebih sikit. Tak ada hal punya,ini la the real saham, saham akhirat. RM1 Allah gandakan paling kurang 700 ribu kali ganda. Bot nelayan ni bole isi maximum 12 orang jangan lebih. Semua set kul 11.30am tunggu kat jeti.Sementara tu beli la barang taam (masak)yang kering2 saja, yang basah kat pulau InsyAllah. ok semua set. Barang Taam, Set Taam, Set Taklim everthing in order. Cantik.

Berilah sikit karkuzari (lapuran) pasal pulau ni dan apa takaza (usaha yang kena buat). OTM beri sedikit lapuran pulau pada jemaah untuk memudahkan kerja.Ok dapat le idea sikit2. Ada jemaah yang ada pengalaman ke Pulau Sibu, Pulau Tinggi & Pulau Sentosa. Pulau Pemanggil belum ada pengalaman lagi. OTM tak dapat pergi sama jadi Juragan Zainal lah jadi rahaba (penunjuk jalan). Dia memang orang pulau sana dan kenal semua org kampung sana. Dah dekat 40 tahun bawa bot, memang orang laut.

Alhamdulillah dalam kul 12.00pm bertolak dari jeti. Parking kat jeti (tempat proses ikan masin). Mak cik caj RM10 untuk 4h 3m ok balik baru bayar. mak cik ni ok. lepas buat keje baru bayar. Perjalanan ambil masa lebih kurang 4 jam. Zainal taskil jemaah untuk baca doa perjalanan.Kena tabik kat Zainal ni untuk aminkan doa pun dia pakai kopiah, memang respect. Selamat tinggal Mersing panjang umur jumpa lagi. Ombak dijangka 1.0m hingga 1.5m kelajuan angin antara 15km ke 20km sejam, cuaca terang laut tenang, dijangka hujan sebelah petang. Ini semua ramalan, apa yang Allah tentukan pasti jadi.

Dalam 1/2 jam perjalanan nampak 3 buah pulau P Besar, P Tengah & P Ujung. Ada juga takaza ke P Besar tapi halaqah (kawasan) lain yang ambil tanggungjawab. 1/2 jam pertama memang excited. Zainal pasang gawai (tali pancing yang banyak mata kail) dan trolling. Jemmah tak ada yang kaki pancing dan tak bawak apa2 alat memancing. Pasal bukan maksud nak pancing. Maksud nak sampaikan risau bimbang Nabi pada umat. Umati Umati. Mission Possible. Dekat 4 jam ikan tak naik. Dari jauh nampak P Pemanggil. Last Allah ikram kena sekor tuna (tongkol). Set for dinner. Yes sekor cukup untuk 1 jemaah. Belajar yakin.

Alhamdulillah kul 4.15pm sampai jeti P Pemanggil. Manzil kat jeti Doa Hidayat betulkan fikir & niat. Jeti agak panjang 100m dan bergerak lagi ke kiri 300m ke arah masjid. Lepas solat jamaq takhir asar - zohor mesyuarat ringkas bentuk jemaah usuli orang tanggung jawab pulau. Jumpa Imam Utz Aman, Utz Sekolah Agama, Peniaga Runcit, Restoran & Pengusaha Chalet. Sangat ramah dan rajin Utz Aman ni.

Sebelum nak kena the real lunch cum dinner. Order nasi goreng kampung kat restoran Utz Aman siap telur goreng lagi hai baru RM4.00 kira murah la tu lebih murah kalau nak banding dgn JB. Semua orang darat kata kat pulau makan mahal, tak ada lah.Berkat Utz Aman & keluarga.

Dlm kul 6.15pm buat gash (ziarah rumah ke rumah) jumpa Tok Ketua Kampung, Rafa Abu Niat, (3rd Generation, Atuk Tok Ketua yang bukak pulau ni)jumpa Pak Zakaria, kekawan dari Bt Cagar JB Geng Mancing, Mak Yam (Pak Yim), Cikgu Naza, Abang Polis Marin dari Tampoi dan Cikgu2 SK P Pemanggil. Semua ok dapat terima jemaah dengan baik.

Lepas magrib iklan di buat. bayan (ceramah) dan taskil (ajakan & ambil keazaman) orang pulau dibuat. Tok Ketua adalh muazin di pulau ni. Memang kena tabik sebab azan 5 waktu. Kira Pemimpin contoh. Masjid Jame P Pemanggil ni hidup solat 5 waktu. Syabas pada Tok Ketua & Utz Aman. Orang Pulau terima jemaah Skudai pada tahun lepas. Lepas isyak jemaah keletihan dan tidur dengan nenyaknya hingga ke subuh. Walaupun dapat karkuzari banyak nyamuk dan keperluan untuk bawa ubat nyamak tapi hakikatnya nyamuk tak ada. Allah ikram jemaah...

No comments:

Post a Comment